4/01/2005

7. Udine Far East Film Festival - 22.-29.April

Einen besonderen Leckerbissen für Freunde fernöstlicher - besser gesagt: japanischer - Genrefilme der 60er und 70er Jahre bietet die diesjährige 7. Auflage des Udine Far East Film Festival:

"In fact, for the first time in the West, and to the delight of Quentin Tarantino who paid homage to these films in his masterpiece "Kill Bill", the Festival will present 16 cult films never before seen together, including among others the unique "Black Tight Killers" (a veritable triumph of Japanese pop culture). This is a precious and valuable opportunity to assess Nikkatsu Action genre, which dominated Japanese cinema from 1954 to 1971, and to become familiar with its protagonists.

This retrospective, organised in collaboration with The Japan Foundation and with Nikkatsu, focuses on five male idols (Ishihara Yujiro, Kobayashi Akira, Akagi Keiichiro, Shishido Jo, Watari Tetsuya) and three most acclaimed directors (Masuda Toshio, Kurahara Koreyoshi and Hasebe Yoshiharu), providing to the audience what is an unprecedented panorama outside the Orient…"


Die (überaus aufregenden) Filme im Einzelnen (kopiert von dieser Komplett-Zusammenstellung auf twitch):

Red Quay, MASUDA Toshio, 1958
Rusty Knife, MASUDA Toshio, 1958
Season of Heat, KURAHARA Koreyoshi, 1960
Tales of a Gunman: Quick-Draw Ryu, NOGUCHI Hiroshi, 1960
Plains Wanderer, SAITO Buichi, 1960
Crimson Pistol, USHIHARA Yoichi, 1961
Fast-Draw Guy, NOMURA Takashi, 1961
Dirty Work, SAITO Buichi, 1961
Glass Johnny, KURAHARA Koreyoshi,1962
Red Handkerchief, MASUDA Toshio, 1964
Black Tight Killers, HASEBE Yasuharu, 1966
A Colt Is My Passport, NOMURA Takashi, 1967
The Velvet Hustler, MASUDA Toshio, 1967
Gangster VIP, MASUDA Toshio, 1968
Roughneck, HASEBE Yasuharu, 1969
Stray Cat Rock - Sex Hunter, HASEBE Yasuharu, 1970

Ach, es ist zum Heulen... Während die Berlinale an ihrem jämmerlichen Festhalten an Bildungsbürger-Anspruchskino mit strikt sozialdemokratischer Haltung zu ersticken droht und man schon feiern darf, wenn in der Retrospektive mal ein Night of the Living Dead oder gar Brian de Palmas Sisters verschämt versteckt wird, werden andernorts die Juwelen der kinematografischen Genrekunst poliert und präsentiert...