7/12/2004

Rouge Nummer 3

Eine neue Ausgabe des intellektuellen Online-Magazins Rouge (Nummer 3) ist seit dem Wochenende online. Es ist in kürzester Zeit zu einer der spannendsten Netz-Publikationen zwischen Wissenschaft, Theorie und Kritik geworden. Die Mischung aus der Veröffentlichung älterer Texte, die somit online zugänglich werden und neuen Beiträgen bewährt sich wiederum.

Eine Art Zentrum machen zwei Texte zum indischen Filmemacher Ritwik Ghatak aus; zum einen der Abdruck eines in etwas anderer Form bereits in der von Serge Daney gegründeten Zeitschrift Trafic 1992 erschienener Text von Raymond Bellour. Eine brillante, geradezu mustergültige, beinahe Bild für bild voranschreitende Analyse von Ghataks Hauptwerk "Der verborgene Stern" (kurze Notizen dazu bei Jump Cut). Hier ein paar Sätze daraus über Ghatak:

Ghatak, who died an alcoholic in 1976, was born in 1925 in Dacca, East Bengal (now Dhaka, Bangladesh), and partition made him a refugee. All of his films (eight features in twenty years) bear the mark of exile from which he formed (according to Charles Tesson, one of the first critics in France to ‘discover’ Ghatak) a ‘mise en scène programme’ founded on loss, shock and separation: in short, the unacceptable.

Und hier, nur des Beispiels wegen, ein kurzer Absatz, der die "Methode" verdeutlicht (eine "Methode" im engeren Sinn ist freilich nicht auszumachen - gerade die Aufschwünge von der Detailbeobachtung zur weit reichenden Analyse machen die Qualität aus):

Two forces mark this scene, underlining the fragility of a moment of happiness. Firstly the oblique effects which occur throughout the general shots and landscape shots (roads, fields, etc.) are brought together from the outset, appearing to gush forth from what is at first a closed shot (the bus filling the frame, the father, daughter and brother alighting from it), thereby serving all the more to liberate space, extending it, dilating it. These are shots which, although oriented towards an action, ‘the outing’, decompose time, by the force of sparingly used hiatuses between frames and the disorientation which is produced, as well as by the disequilibrious perspectives accumulated within each frame. To the point where each shot, without being subjective, seems to respond to a particular gaze (Ghatak’s, or the three associated characters').

Die historische Verortung des Werks von Ghatak in der Geschichte des indischen Film-Melodrams nimmt Moinak Biswas vor:

Ghatak's melodramatic turn was truly scandalous; he followed the logic of the form to its end so that, by stepping into the enclosure of primal bonds, the kernel of resistance to the individual's ‘development’, one could produce the most acute observations of historical processes.

Weitere Artikel:

Paul Hammond über das Verhältnis von Bunuel, der surrealistischen Bewegung und der kommunistischen Partei Spaniens:

Given the above, it seems likely that Buñuel’s official membership of the PCE extended from sometime in the year between April 1931 and May 1932 up until December 1938 at the latest. That his Stalinist sympathies extended long after the latter date is borne out by many of his statements in the 1960s and 70s.

Bill Krohn über William Friedkins Film Cruising.

Nicole Brenez hat einen manifestartigen Aufruf zur Schaffung eines Zentrums für die Geschichte des unabhängigen Films verfasst, den sie - als Hommage an Amos Vogel - "The Vogel Call" überschreibt.

Create an international network to begin collecting films, videos and catalogues of electronic images from the world of independent production.

Dann noch, mit viel Staub und Patina, eine sich in der Hollywood-Verfluchung weitgehend erschöpfende Diskussion zwischen Pierre Clémenti, Miklos Janscó, Glauber Rocha and Jean-Marie Straub aus dem Jahr 1970.

Nachrufe auf Jean Rouch, von Paul Stoller und Michael Eaton.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home